Innholdsfortegnelse
InfoTiles har blitt valgt til å levere vannplattformen vår som håndterer data fra smarte vannmålere i samarbeid med NTE og Altibox i Norges tredje største kommune, Trondheim.
I løpet av de neste fem årene vil rundt 60 000 analoge målere bli erstattet av smarte vannmålere for hus, leiligheter og bygninger i Trondheim kommune.
Med installasjonen av smarte vannmålere vil folk flest i Trondheim snart slippe å rapportere vannforbruket manuelt, og vannforvalterne i Trondheim kommune vil få bedre oversikt over forbruk og lekkasjer i vannsystemet.
InfoTiles brukes som en sentralisert plattform for å konsolidere data fra alle vannmålere, samt fra flere andre kilder. Alle data blir behandlet og omgjort til innsikt som gjør det mulig for kommunen å ta informerte økonomiske og driftsmessige beslutninger basert på fakta.
Johnny Alexander Gunneng, administrerende direktør i InfoTiles, sier: "Dette initiativet fra Trondheim kommune bidrar betydelig til å redusere vannlekkasjer, samtidig som det oppmuntrer til ansvarlig vannbruk ved å gi verdifull innsikt i hvordan vi bruker vannet vårt. InfoTiles er stolt av dette samarbeidet med Trondheim, NTE og Altibox for å levere bedre tjenester til innbyggerne og et mer bærekraftig samfunn".
Digitaliser vann og avløp
I praksis er den smarte vannmåleren en sensor som eies av Trondheim kommune, og som plasseres på hovedvanntilførselen i boliger og næringsbygg for å måle vannforbruket.De digitale målerne leser av vannforbruket og sender automatisk data over det langtrekkende kommunikasjonsnettverket (LoRa) til sentrale servere for registrering.
Informasjon om vannforbruk vil bli behandlet på en sikker måte i samsvar med lover om personvern og datasikkerhet, og vil bli brukt av kommunen til å tilby bedre tjenester til innbyggerne og oppdage potensielle lekkasjeområder. Målet er å overføre disse dataene til InfoTiles' sentrale dataplattform for å kartlegge vannforbruket i husholdninger og kommuner på detaljnivå - både for forbrukere og vannforvaltere.
"I dag gjøres måleravlesningen i stor grad manuelt, fortrinnsvis én gang i året.Faktureringen av forbruket gjøres derfor også manuelt.Med fjernavleste, smarte vannmålere åpner det seg helt andre muligheter for å analysere og overvåke hva som skjer i vann- og avløpsnettet, og for å finne lekkasjer", sier Magne Eide, kommersiell leder hos InfoTiles.
Les mer om Smart Water-prosjektet om digitalisering av vann i Molde kommune, Norge
Viktige partnere og interessenter i prosjektet er NTE og Altibox - som leverer digital infrastruktur som gjør det mulig å bruke smarte vannmålere gjennom LoRa-nettverket.
Torbjørn Nilsen, salgssjef for sensortjenester i Altibox, sier: "Vi ønsker å ta samfunnsansvar og hjelpe kommunene med å identifisere hvor lekkasjene er, slik at de kan repareres.Dette forenkler hverdagen for dem som bruker tjenesten, og reduserer kostnadene for alle som benytter seg av kommunale vann- og avløpstjenester.Vi kan infrastruktur, men vi kan ikke vann.Derfor har vi inngått et samarbeid med InfoTiles."
Erik Jensen, prosjektleder i NTE, sier: "En av grunnene til at vi har blitt med i prosjektet, er at vi ser at vi kan hjelpe kommunene med å skape verdi for innbyggerne. Samtidig har vi den teknologiske kompetansen, og det er fint å kunne ta samfunnsansvar og bidra til kommunens bærekraftsarbeid."
Nøyaktig fakturering for beboerne
Smarte vannmålere automatiserer måleravlesningsprosessen og eliminerer behovet for manuell datainnsamling. Dette forbedrer driftseffektiviteten i norske kommuner ved å redusere arbeidskostnadene og effektivisere faktureringsprosessene. Dette bidrar til å forhindre over- eller underfakturering og forbedrer transparensen i faktureringsprosessen.
Målerne vil sende data om forbruket regelmessig, slik at nøyaktig vannforbruk kan legges til grunn for kundefakturaene.På sikt vil innbyggerne kunne se forbruket sitt på en digital portal kalt MinSide, som etter planen skal lanseres innen 2024.Ved å identifisere områder med høyt forbruk og iverksette proaktive tiltak, kan innbyggerne også bidra aktivt til vannbesparende tiltak i Trondheim.
Deteksjon av lekkasje
I Norge går 30-35 prosent av drikkevannet tapt på vei til springen på grunn av lekkasjer i ledningsnettet.Dette utgjør en stor kostnad for kommunene som drifter vann- og avløpssystemene.
I tillegg til å hjelpe forbrukerne med å forstå og redusere vannforbruket sitt, vil denne teknologien også hjelpe kommunale vannforvaltere med å oppdage unormalt høyt forbruk og identifisere lekkasjer, enten på en eiendom eller i ledningsnettet. Dette vil hjelpe kommunen med å vedlikeholde drikkevannsnettet bedre og utføre reparasjoner mer effektivt.
Med data som samles inn via plattformen InfoTileskan kommunale vannforvaltere kontinuerlig vurdere anleggets tilstand og effektivitet, og de kan forutse, oppdage og løse potensielle problemer før de oppstår, eller reagere raskt på nødsituasjoner eller unormale forhold i vannledningsnettet.
Les mer Norsk kommune gjør vanndata til handling gjennom AI-analyse
Det betyr at vedlikeholdsteam og investeringer kan utnyttes mer effektivt, og at ressursallokeringen kan optimaliseres.
Denne digitale transformasjonen er en del av en større satsing for å sikre at kommunens vannledningsnettverk er mer robust overfor et klima i endring og rustet for fremtiden.