Artikler
En dag uten vann for å øke bevisstheten rundt Verdens vanndag

En dag uten vann for å øke bevisstheten rundt Verdens vanndag

Av
InfoTiles
Publisert på
-
15. mars 2023
Intelligent vann og avløpsvann
Innholdsfortegnelse
Del dette innlegget

Det digitale vannteknologiselskapet InfoTiles tar på seg en todagers utholdenhetsutfordring for å markere Verdens vanndag 2023 og anerkjenne viktigheten av FNs vannkonferanse.

Deltakerne i Thirst Quencher Challenge skal forsøke å klare seg uten vann eller drikke i to 12-timers perioder den 22. og 23. mars. Alle pengene som samles inn i forbindelse med utfordringen, går direkte til WaterAid.

1

Menneskeretten til trygt drikkevann ble for første gang anerkjent av FNs generalforsamling og Menneskerettighetsrådet som en del av bindende folkerett i 2010. Selv om to milliarder flere mennesker har fått tilgang til trygt drikkevann i løpet av de siste to tiårene, viser en fersk rapport fra Verdens helseorganisasjon (WHO), UNICEF og Verdensbanken at like mange fortsatt er uten tilgang, og et stadig mer ustabilt klima vil bare øke vannusikkerheten, forstyrre forsyningene og ødelegge lokalsamfunn.

Akselererende endring er det overordnede temaet for årets Verdens vanndag og FNs vannkonferanse, og digitale vannteknologier spiller en nøkkelrolle når det gjelder å nå det felles målet om å realisere FNs bærekraftsmål 6 om å sikre tilgang til og bærekraftig forvaltning av vann og sanitære forhold for alle.

I rapporten heter det at myndighetene bør arbeide "for å sikre at digitale vannteknologier støttes og prioriteres slik at de kan realisere sitt fulle potensial", og som teknologiselskap i vannsektoren er InfoTiles enig i, drevet av og forpliktet til å oppnå SGD6 i sitt arbeid med vannforsyningskunder.

Ved å delta i denne utholdenhetsutfordringen ønsker deltakerne fra InfoTiles å øke sin forståelse for verdien av vann og dets viktige rolle i hverdagen. Utfordringen gir også InfoTiles en mulighet til å bryte skillet mellom det tradisjonelle business to business-publikummet og få en stemme i det offentlige rom.

For å gjøre utfordringen levende samarbeider InfoTiles med den offentlige, positive vannnyhetsplattformen Make Water Famous for å dele erfaringer, fakta og historier fra InfoTiles med publikum mens deltakerne gjennomfører utholdenhetsutfordringen.

Johnny Alexander Gunneng, administrerende direktør i InfoTiles , sier: "InfoTiles er opptatt av å forstå vår plass i den bredere globale fortellingen om å oppnå rent vann og sanitærforhold for alle innen 2030. Det er på tide å vise vårt engasjement og øke vår forståelse av hvor dyrebart og begrenset vann er, samtidig som vi samler inn penger til den internasjonale veldedighetsorganisasjonen WaterAid.

"Det sies at man ikke vet hva man har før det er borte, og gjennom denne innsamlingsutfordringen ønsker InfoTiles å skape en kultur der vi setter pris på rent og trygt drikkevann, noe som videreføres i den daglige driften."

Natasha Wiseman, grunnlegger av Make Water Famous, sier: "Vi ønsker å fremheve de positive sidene ved denne innsamlingsutfordringen ved å invitere InfoTiles til å reflektere over og undersøke de ansattes automatiske og ubestridte tilgang til drikkevann. MWF har et globalt publikum både i og utenfor vannsektoren, og ved å samarbeide med InfoTiles på denne måten håper vi at barrierer for forståelse kan brytes ned, samtidig som vi fremhever den integrerte rollen digital vannteknologi har for å bidra til å nå bærekraftsmål 6."